Cesta k textu na webu --> www.cssb.cz / O nás / Rady a Zajimavosti / Rady pro pečující / Stravování seniorů

 

Stravování seniorů, zajímavosti z odborného semináře
Seniorů celosvětově neustále přibývá a je moc dobře, že se lidé začínájí zajímat také o stravování této skupiny obyvatel, protože má svá určitá specifika.
Kdo je senior? Z latinského slova senex, senis – starý. Člověk, který dosáhl určitého věku. (60-74let = rané stáří, 75-89=vlastní stáří, 90 a více let =dlouhověkost)
U seniorů dochází k fyziologickým změnám. Např. Katrofii chuťových pohárků, tím pádem k poklesu chute k jídlu a nerozlišování všech chutí. Měni se také preference určité chutě. Senioři často začínájí preferovat sladkou chuť.Stravu je tak vhodné doplnit kořením, bylinkami, vhodně upravit a tím můžeme podpořit chuť k jídlu. V další řadě dochází u seniorů ke změně chrupu. Často nemají svůj vlastní a tomu je třeba uzpůsobit konzistenci stravy. Ale je třeba přistupovat k seniorovi induividuálně. Ne každý potřebuje hned kašovitou stravu.Dále u senior dochází ke snížení salivace– snížené tvorbě slin, které jsou zapotřebí k usnadnění polykání. Ve stáří take klesá aktivita žaludku, slinivky a žlučníku a tím dochází k poklesu vylučování žaludeční a pankreatické šťávy a snížené produkci žluče. Důsledkem toho se mohou objevovat trávící potíže, náchylnost k podráždění žaludku nebo se může objevit např.nesnášenlivost laktózy – častou reakcí bývá průjem, bolest břicha. Dochází take ke sníženému vstřebávání živin do krve (děti si ze stravyvezmou 80% živin, senioři pouze 50%) a je narušena střevní peristaltika-projevem je zácpa, hemoroidy. Pokud nelze stravou zajistit plnohodnotný příjem živin, je vhodné podávat nutriční doplňky výživy a fortifikovanou (obohacenou o vitamíny, minerály) stravu.
Doporučení jsou:
Popíjení v průběhy celého dne. Omezit suché potraviny, kombinovat je s omáčkami, připravovat kaše..
Při projevech nesnášenlivosti laktózy jsou lépe snášena zakysaná mléka-kefírové, acidofilní…
Nepoužívat čerstvé pečivo (lepší druhý den staré) nebo kynutá jídla-je nadýmavé, opatrně s luštěninami (lépe je snášena např.červená čočka), nadýmá take hruška, paprika, zelí…U ovoce a zeleniny dávat druhy, které jsou konkrétním seniorem lépe snášeny, i kdyby to měl být pouze jeden druh.
Vhodné potraviny:
Brambory – denně,škrob, K, vit.C, bílkoviny, voda
Obiloviny – denně, i vice porcí,
-výživné jsou ovesné vločky – polévky, kaše, náplně
-další pohanka, jáhly, bulgur, couscous-dá se uvařit do měkka
-výrobky z obilovin – pro seniory jsou lépe stravitelné a snadněji kousatelné světlé, ale nejsou tak výživné, nemají vlákninu
Ořechy a semínka – vysoce cenné pro kvalitní tuk, aminokyseliny, problém s kousáním, polykáním, nebezpečí dušení, proto je třeba je pomlít, do kaší, do jogurtů,apod
Ovoce a zelenina – zdroj vody, vlákniny, vitamínu C….- vhodné je zbavovat je slupek, strouhat. Připravovat jako pyre, šťávy, omáčky,apod..džem doplní energii
Vejce – max.1ks denně, do polévek, omelet, pomazánek,apod.
Maso – lepší je kvalitní, libové, 1 porce denně, ryby 2x týdně
Mléko a mléčné výrobky – jedna porce mléka a dvě porce ml.výrobků denně-acidofilní mléko, tvaroh, sarovátka, podmáslí,sýry…
Sledovat pitný režim, senioři často ztrácejí pocit žízně a jejich příjem tekutin je nedostatečný. Volný příjem tekutin v zimě je cca 2litry, v létě je vyšší. Ideální tekutinou je voda, dale ovocný čaj, bílý čaj, občas bylinkové čaje, ovocné šťávy, občas minerální voda, např.Magnesia. Příliš černé čaje podporují zácpu, louhovat max.3minuty.