Cesta k textu na webu --> www.cssb.cz / O nás / Rady a Zajimavosti / Zajimavosti / Jak zvládnout trému

 

JAK    ZVLÁDNOUT   TRÉMU 
Čeká vás přijímací pohovor, zkouška, důležitá prezentace či obhajoba vaší práce? Nedejte si tak důležitou záležitost zkazit trémou. Tréma přišla ke svému jménu podle latinského slova tremere - třást se. Třesou se nám při ní ruce, nohy se podlamují, srdce buší, potíme se, v ústech máme sucho - a v hlavě často prázdno. 
Projevy trémy jsou úplně přirozené. Jde o psychický stav emočního napětí - pocit nejistoty a strach, že neobstojíme. Tréma je tedy jen další z niterných individuálních reakcí, rozhodně nejde o objektivní hodnocení situace. Přesně podle hesla, že strach je jen v očích toho, kdo se bojí.
Občas se s ní potýká každý, a že ji mají, přiznávají i staří herci. 
Ale všechny další projevy nad tuto mez už nám i našemu výkonu škodí. Naštěstí se s trémou dá bojovat. Nejefektivnější je kombinace tělesného i duševního tréninku.
První zásada: Být dobře připraven
Pokud víte, že jste se přípravě věnovali důkladně a zodpovědně, pomysleli jste na různé okolnosti a náležitou péči jste věnovali i vlastnímu vzhledu - ano, i to hraje roli - dodá vám to potřebný klid a sebejistotu.
Druhá zásada: Odreagujte se
Rozhodně platí stará školní zásada večer před zkouškou se už neučit, naopak se věnovat něčemu jinému. A na nadcházející "hodinu H" raději vůbec nemyslet, abyste se zbytečně nestresovali. Protože člověk o samotě své myšlenky obvykle neuhlídá, je lepší sejít se s přáteli. Ideální možnost je je kolektivní sport, který vás také příjemně unaví a pomůže vám dobře se "před akcí" vyspat. 
Vhodné je odtrhnout myšlenky a zklidnit mysl i těsně před výkonem - stačí vyjít na chvíli na ulici. Určitě nejhorší možností je třást se společně s ostatními a propadat se tak do víru negativních emocí.
Třetí zásada: Dýchejte
Dýchejte zhluboka, dopřejte si dostatek kyslíku - prospět může krátká procházka nebo třeba jen vyjít ven z budovy a nabrat kyslík. Především však dbejte na to, abyste i během svého vystoupení dýchali klidně a pravidelně.
Rytmické dýchání uvolňuje uklidňuje jak psychicky, tak zabraňuje fyzickým projevům paniky. V duchu si počítejte - nádech na tři, výdech na tři. Vydržte se takhle hlídat prvních pár minut, pak se tělo "chytí" a vy se zklidníte i tím, že už jste začali a svět se ještě nezbořil.
Čtvrtá zásada: Zapomeňte na chemii
Prášky na uklidnění ani drink na kuráž nejsou dobrý nápad. Alkohol při emočně vypjatých situacích obvykle přivodí nepředvídané reakce a totéž mohou způsobit i sedativa, pokud je nemáte dokonale vyzkoušené. Obojí by vám mohlo způsobit víc škody než užitku.
Pátá zásada: Trénujte
Čím častěji něco děláte, tím je pro vás taková situace bežnější. S vystupováním na veřejnosti je to úplně stejné. S každou zkušeností nabývá člověk větší jistoty a je odvážnější. Jistotu dodá také předchozí úspěch. 
A nezapomeňte, že některé projevy trémy vám naopak pomáhají zlepšit výkon. Klidní jako želvy a stejně tak pomalí asi velkou díru do světa neuděláte.